Integrator: jezelf specialiseren of niet?

Integrator: jezelf specialiseren of niet?

Een Integrator werkt als rechterhand van een MKB- of KMO-ondernemer.  

Ik merk dat MKB en KMO toch vaak veel te breed en groot klinkt en krijg dan ook vaak de volgende vragen: 

  • Met welke ondernemers werkt een Integrator? 
  • Werkt een Integrator alleen voor bepaalde branches? 
  • Moet je als Integrator gespecialiseerd zijn? 

Een Integrator werkt met MKB- en KMO-ondernemers. 

Wat valt onder het MKB?

In gesprekken met Virtueel professionals & Online Business Managers merk ik vaak dat men veel te groot denkt. Nou is groot denken vaak een goede eigenschap maar als je in dit geval te groot gaat denken, heb je het niet meer over het MKB maar over grote bedrijven met meer dan 250 medewerkers.  

Integrators werken met ondernemers met een: 

  • Micro bedrijf tot 10 medewerkers, vaak E-commerce of online bedrijf, omzet tot 2 miljoen (Geen ZZP-bedrijven maar BV). 
  • Klein Bedrijf tot 50 medewerkers, omzet tot 10 miljoen. 
  • Middelgroot bedrijf tot maximaal 250 medewerkers, omzet tot 50 miljoen.  

Bron: MKB Servicedesk 

Of voor België ondernemers met een: 

  • Kleine onderneming tot 50 medewerkers, jaaromzet tot 10 miljoen 
  • Middelgrote onderneming tot 250 medewerkers, jaaromzet tot 50 miljoen 

Bron: Vlaanderen.be 

Het grootste gedeelte van onze klanten die de werving en selectie van een Integrator door ons laten doen, zijn ondernemers met een micro-bedrijf of een klein bedrijf.  

Wat voor ondernemers/bedrijven dat dan zijn? 

Het mooie is dat dit allemaal verschillende MKB- of KMO-ondernemers zijn.  
Van (business) coach tot (online)trainer.  
Van interieurarchitect tot eigenaar transportbedrijf.  
Van arts tot advocaat.  
Van verkoop van fysieke producten tot e-commerce.  
Werkelijk alles is mogelijk. 

Het ene bedrijf heeft een klein team van Visionair/ondernemer, Integrator en een klein uitvoerend team. Het andere bedrijf heeft een team van Visionair/ondernemer, integrator en 3 tot 6 managers.  

Een Integrator kiest zelf zijn of haar ideale klant. Niet elke Integrator past bij elke visionair/ondernemer. De werving en selectie op dit managementlevel is dan ook complexer dan de werving en selectie op operationeel level.  

Moet je als Integrator gespecialiseerd zijn of een branche kiezen? 

Dat moet je lekker zelf weten 😉 Als een Integrator zich wil specialiseren is dat helemaal prima.  Als je het leuk vindt om een kijkje te nemen in verschillende bedrijven dan is het handig om je niet te specialiseren.  

Het gaat er vooral om dat de basisrol van Integrator niet vertroebelt en dat is vaak een valkuil als je je als Integrator wel gaat specialiseren. Ik zie het vaak bij Integrators die zich specialiseren in marketing en alleen met online ondernemers willen werken. Zie schieten 9 van de 10 keer uit hun Integrators rol zo de operationele kant op. Die van operations manager.  

Maar het kan ook anders. In Amerika zijn er mooie voorbeelden van Integrators die zich hebben gespecialiseerd in een bepaalde branche.  
Bijvoorbeeld een Integrator die zich heeft gespecialiseerd in advocatenkantoren. Of een hele succesvolle Integrator die alleen maar tandartspraktijken als klant heeft. Maar ook veel Integrators die gespecialiseerd zijn in familiebedrijven.   

Gespecialiseerd of niet het gaat erom dat je als Integrator het General Management oppakt in het bedrijf.  

Wil jij weten of de rol van Integrator iets voor jou zou kunnen zijn?  Doe dan hier de gratis Integrator check
 

Over de schrijver
Angélique is expert Virtueel General Management en verzorgt de Integrator Excellence® opleiding, werving en selectie. Daarnaast helpt ze als trainer en coach MKB ondernemers en hun leiderschapsteam aan meer accountability, focus, discipline en bedrijfsgroei.
Reactie plaatsen