Doelen halen in 9 tips

Jij bent toch zeker niet bang van de business monsters? Jouw doelen, die erg ambitieus zijn maar als je er heel eerlijk naar kijkt niet onbereikbaar.   
De doelen waar jij en jouw team op 1 januari van dit jaar zo van gingen stuiteren.   
De doelen waarvan je he-le-maal aan ging.    

 

Ok, heel eerlijk?   
9 van de 10 ondernemers haalt de doelen van het bedrijf niet. Dit heeft vaak 1 van de volgende redenen:  

  • Je werkt in je bedrijf in plaats van AAN je bedrijf.   
  • Je werkt niet met A-spelers of je bent zelf geen A-leider.  
  • Jouw leiderschapsteam is niet sterk genoeg of staat niet (helemaal) achter jouw visie en jouw doelen.  
  • Jouw doel is niet bij iedereen bekend of misschien wel bekend bij jouw leiderschapsteam maar de overige medewerkers in jouw bedrijf hebben geen idee wat dat voor hen en het werk wat zij doen betekent.   


Het leiderschapsteam zwakt af.   

Het kwartaal is voorbij en de doelen zijn niet gehaald.  

Jouw doelen worden business monsters die vastberaden zijn te gaan winnen.   

Van jou en je leiderschapsteam.    

 

Nieuwe ronde, nieuwe kansen want het nieuwe kwartaal staat voor de deur.   

Wat ga je doen?   

Hetzelfde als wat je al die tijd gedaan hebt?   

Of pak je de monsters die nu nog tembaar zijn aan en ga je wél je doelen halen?  


 

9 tips om de businessmonsters in bedwang te houden en met laserfocus je doelen te halen:   


1.Bepaal wie jij moet zijn om dat grote doel te behalen.  
Als jij het meeste van jouw tijd bezig bent met in jouw bedrijf werken, wint wordt jouw grote doel een groot monster dat wint.   

 
Delegeer en wees de leider die het goede voorbeeld geeft door zelf ook alleen de noodzakelijk vereiste taken op te pakken. Taken die nodig zijn om het doel te halen.   


 

2. Check of jouw leiderschapsteam sterk genoeg is om samen met jou dit monster te lijf te gaan.  
Wie zit er in jouw leiderschapsteam? Zijn dat managers die op strategisch & tactisch level denken en werken? De juiste mensen op de juiste plek is  key  als het gaat om een sterk leiderschapsteam en de medewerkers in je bedrijf.   


 

3. Check of alle neuzen dezelfde kant op staan en communiceer over jouw doel met iedereen in het bedrijf.    
Het is niet zo dat als je 1 keer in een meeting uitlegt wat jouw visie is en welke doelen je wil behalen, dat alle medewerkers dit dan ook begrijpen. Dit moet vertaald worden naar de taal die zij spreken op operationeel niveau zodat ze aan de slag kunnen en weten welke kant ze op moeten.   


 

4. Hak het grote gewaagde doel in kleinere kwartaal doelen maand doelen en weekdoelen.  
Zorg dat jouw doelen geen business monsters worden maar hak het grote gewaagde doel in kleinere doelen. Doelen waarvoor je nog steeds flink moet aanpoten maar die al veel bereikbaarder zijn.   


 

5. Maak de doelen helder en meetbaar.  
We gaan meer aan online marketing & sales doen, is niet helder en meetbaar.   
Wie gaat wat doen en hoe vaak per week, maand, kwartaal?   


 

6. Plan gestructureerde meetings om de doelen te monitoren.   
Ga niet vergaderen om te vergaderen. Dat is zonde. Zorg dat alle meetings efficiënt zijn. En bespreek de zaken daar waar ze thuishoren. Schiet als leiderschapsteam ook niet te snel door naar de bespreking van allerlei operationele zaken, maar blijf op strategisch level knopen doorhakken. Verlaat de meeting met alle neuzen dezelfde kant op en heldere afspraken.   


 

7. Gebruik hiervoor een simpel dashboard om met laserfocus te monitoren en de doelen te halen.   

 

Strategy without data is poetry.  

   
Als je niet steeds de stand van zaken meet, weet je ook niet hoe je ervoor staat.   
Een dashboard hoeft overigens maar heel simpel te zijn. Welke cijfers zijn belangrijk voor jouw bedrijf en de doelen die jij wil halen?  

 


8. Zorg voor een rechterhand in je bedrijf die een master is in het focussen op jouw doelen.    
Een visie hebben is top. Daar doelen aan koppelen is super. Van die visie werkelijkheid maken en zorgen voor een goede uitvoering om die doelen ook echt te gaan halen is de kunst.    
Als MKB-ondernemer heb je iemand nodig die het general management oppakt en een master is in het vertalen van jouw visie naar daadwerkelijke acties, deze te delegeren en de deadlines te bewaken. Een   Integrator  


 

9. Vier je successen. Met z’n allen.   
Vier je successen, ook de piepkleine successen, vooral samen!   


One vision, one team.